Cirkevné právo v prameňoch rímskeho práva poklasického obdobia
Kľúčové slová:
cirkevné právo, dominát, cisárske konštitúcie, leges generales, Codex Theodosianus, episcopalis audientiaAbstrakt
Príspevok analyzuje vzťah medzi cirkevným (resp. kánonickým) právom
a rímskym právom v období dominátu, konkrétne v čase od vydania
Milánskeho ediktu do justiniánskej kodifikácie. Cisárske nariadenia,
ktoré v období dominátu boli jediným novo vydávaným prameňom
práva, obsahovali výrazy „Catholica Lex“, ktorý nepochybne poukazoval
na existenciu vlastných noriem cirkvi a „Christiana Lex“, ktorý
sa zas vyskytoval v cisárskych nariadeniach týkajúcich sa delegovania
súdnej právomoci v občianskoprávnych záležitostiach biskupom
(episcopalis audientia). Rímski cisári spočiatku normy kánonického
práva do rímskeho právneho poriadku nerecipovali, ale vytvárali podmienky
na to, aby cirkev mohla nerušene plniť svoje poslanie. Po roku
380, keď cisár Teodózius I. vyhlásil kresťanstvo za štátne náboženstvo,
možno pozorovať vzájomné prepojenie a ovplyvňovanie sa rímskeho
práva a cirkevného práva. Začiatkom piateho storočia sa do rímskeho
právneho poriadku zaviedol súbor noriem upravujúcich cirkevné záležitosti,
pričom časť z nich bola odvodená zo štátneho práva a časť recipovaná
z cirkevného práva. Pre celok takýchto ustanovení pochádzajúcich
z obidvoch zdrojov sa zaviedol názov „ius ecclesiasticum“.
Downloads
Publikované
Číslo
Sekcia
License
Copyright (c) 2022 Právnická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.